هیوندای موتور


هیوندای
به مجموعه‌ای از کارخانجات و سازمان‌های مرتبط با آن اطلاق می‌شود که توسط
چونگ جو-یونگ از کره ‌جنوبی بنا شده‌است. نخستین کمپانی هیوندای در سال
۱۹۴۷ میلادی بعنوان یک کمپانی ساختمانی بنا‌شد و در نهایت مجموعه هیوندای
تبدیل به بزرگترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی شد. معروف‌ترین سازمان
هیوندای کمپانی هیوندای موتور می‌باشد که پنجمین تولیدکننده بزرگ خودرو در
دنیا می‌باشد. صنایع سنگین هیوندای بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ کشتی در دنیا
می‌باشد. واژه هیوندای در زبان کره‌ای به معنی «تاز‌گی» می‌باشد. HMC یا
Hyundai Motor Company یک کارخانه اتومبیل سازی در جنوب کره است .
اتومبیلهای هیندای در سراسر جهان وجود دارند . کارخانه هیندای در سال ۲۰۰۳
بزرگترین کمپانی تولیدی ماشین در کره و ۷ امین در دنیا بود . شعار این
کارخانه چنین است : “Drive your way” موتورهای هیوندای در حقیقت قسمتی از
کارخانه Hyundai Motor Company است که به ساخت موتورهای Kia نیز اشتغال
دارد . لوگو هیوندای یک بیضی است که حرف ایچ ( با فونت خاص و بیضی مانند )
درون آن یادآور مارک هیوندای می باشد . هم چنین می توان آن را به نوعی
سمبلی از هدف کارخانه برای پیشرفت نامید . بدین صورت که بیضی نمادی از
گسترش و افق جهانی است و حرف ایچ مورب نمادی از ۲ انسان ( یعنی کارخانه و
مشتری ) که دست مشارکت داده اند


هیوندای
موتور  بزرگترین شرکت خودروسازی دنیا از لحاظ سود، چهارمین شرکت خودروسازی
دنیا از لحاظ تعداد فروش و نخستین خودروساز دنیا از لحاظ سرعت رشد
است.دفتر اصلی این شرکت در شهر سئول کره جنوبی است؛ کارکنان این شرکت حدود
۷۵۰۰۰ نفر و ظرفیت تولید سالانه آن در شهر اولسان،۱.۶ میلیون است.محصولات
این شرکت از طریق ۶۰۰۰ نمایندگی و نمایشگاه به ۱۹۳ کشور دنیا صادر
میگردد.کلمه هیوندای در زبان کره ای از دو کلمه هیون و دای تشکیل شده و به
معنای مدرنیته است.نماد این شرکت برگرفته از حالت کج حرف “H” است.



درباره ی هیوندای

در سال ۱۳۸۵ و در پی شروع مجدد واردات خودرو به کشور، اقدامات لازم جهت کسب
مجوز واردات پنج مدل آزرا، سوناتا، توسان، سانتافه و کوپه صورت پذیرفت و
به طبع آن در سال ۱۳۸۸ جدیدترین خودروهای کمپانی هیوندای مطابق با
استانداردهای اروپایی از جمله خودروهای جنسیس، ix55 و i30 نیز به انواع
مدلهای این شرکت اضافه گردید. در حال حاضر شرکت آسان موتور با تامین سهم
عمده ای از نیاز خودروهای وارداتی در کشور و با ارائه خدمات گسترده و روبه
رشد که از آن جمله می توان به ارائه خدمات شماره گذاری در محل دفتر مرکزی
تهران اشاره نمود، مطابق با استانداردهای کمپانی هیوندای موتورکره و
استانداردهای تایید شده بین المللی، بعنوان یکی از عمده واردکنندگان خودرو و
ارائه خدمات خودرو در سطح کشور فعالیت می نماید.

شرکت آسان موتور (سهامی خاص) در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۰ تحت شماره ۸۷۰۱۵ به ثبت
رسید و از آن تاریخ فعالیت خود را بعنوان نماینده رسمی شرکت هیوندای موتور
کره جنوبی در ایران آغاز نموده است.

نام هیوندا (Hyundai) اشاره به مجموعه شرکتها و کارخانجات معظمی دارد که در
سال ۱۹۴۷ توسط آقای چونگ جو یونگ (Chung Ju Yung) بنیان گذاری و تاسیس شد و
سرانجام به بزرگترین گروه صنعتی کره تبدیل شد. این مجموعه از تشکیل اولین
شرکت ساختمانی در سال ۱۹۴۷ آغاز بکار کرد.

شرکت هیوندای موتور” امروزه شرکتها و کارخانجات زیادی در سراسر جهان تحت
نام تجاری هیوندای همچون شرکت صنایع سنگین هیوندای (Hyundai Heavy
Industry) در امر کشتی سازی به فعالیت های بزرگ اقتصادی مشغولند.

فعالیتهایی همچون: خودرو سازی، قطعات، استیل، راه آهن، گسترش تکنولوژی،
تبلیغات، الکترونیک، حمل و نقل، علوم ارتباطات، سرمایه گذاری، ساختمان
سازی، هتل و اماکن اقامتی و بازاریابی در امر ورزش در این گروه شرکت
خودروسازی هیوندای موتور (Hyundai Motor Company) که در سال ۱۹۶۷ شکل گرفت،
شناخته شده ترین بخش این مجموعه است. شرکت هیوندای موتور بخشی از گروه
خودرویی هیوندای/کیا بزرگترین کمپانی کره جنوبی است. دفتر مرکزی آن در سئول
و محل بزرگترین کارخانه آن در اوسان (Ulsan) می باشد که قابلیت تولید ۱٫۴
میلیون دستگاه خودرو را در سال دارا می باشد.

در سال ۱۹۶۸ اولین مدل خودروی تولید شده شرکت هیوندای موتور، “کورتینا”
(Cortina) با همکاری شرکت فورد انگلستان تولید گشت. “پونی” (Pony) اولین
خودروی کره ای در سال ۱۹۷۵ با طراحی شرکت Giorgio Giorgio ایتال دیزاین
(Italdesign) و شرکت ژاپنی میتسوبیشی (Mitsubishi) تولید شد و این خودرو در
نمایشگاه بین المللی خودروی تورین رونمایی گشت.

آغاز صادرات این خودرو در سال ۱۹۸۳ به کانادا سر آغاز فصل جدیدی در ارتقای
برند هیوندای در غرب بود. در سال ۱۹۷۶ اولین صادرات شرکت هیوندای موتور به
اکوادور و اروپای غربی آغاز گردید. در سال ۱۹۸۶ صادرات به کشور آمریکا آغاز
گردید و در این سال “اکسل” بعلت قیمت مناسب و کیفیت عالی خود لقب بهترین
محصول را از میان ده خودرو برتر، از آن خود کرد. در سال ۱۹۸۸ هیوندای موتور
با اتکا بر تکنولوژی خود ساخت خودرهای متوسط سایز را با تولید “سوناتا”
آغاز کرد.

در سال ۱۹۹۱ اولین خودروی چهار سیلندر بنزینی با گیربکس اختصاصی شرکت
هیوندای موتور به تولید رسید و این چنین حرکت در مسیر موفقیت آغاز گشت.

در سال ۱۹۹۶ خودروی هیوندای کوپه وارد بازار شد. در سال ۱۹۹۸ شرکت هیوندای
موتور عمده فعالیت خود را در ساخت یک خودروی جهانی بنا نمود. در این سال
آقای چونگ جو یونگ، مدیریت شرکت هیوندای موتور را به فرزند خود آقای چونگ
مونگ کو (Chung Mong Koo) سپرد. از سال ۱۹۸۸شرکت هیوندای موتور یکی از
اسپانسر های اصلی فیفا گشت که از آن می توان بازیهای یورو ۲۰۰۸ و جام جهانی
۲۰۱۰ را نام برد.



داستان زندگی موسس هیوندا (رویاهای یک روستا زاده بلندپرواز)

بیش از ۶ دهه از فعالیت هیوندا به عنوان نماد صنعتی شدن کره جنوبی می گذرد.
هیوندای را چونگ جوـ یونگ در سال ۱۹۴۷ پایه گذاری کرد. کارخانه ای که او
تاسیس کرد در طول ۴ دهه به یک امپراطوری بدل شد و علی رغم فراز و نشیب های
بسیار از جمله بحران اقتصادی کشورهای شرق آسیا در سال ۱۹۹۷ و مرگ چونگ، این
کمپانی به حیات خود ادامه داده است. بسیاری از ماشین هایی که در خیابان
های تهران و دیگر شهرهای ایران مشاهده می کنید در واقع ساخت هیوندای اصلی
نیستند. چرا که در پایان دهه ۹۰ میلادی گروه صنعتی هیوندای از هم پاشید و
بسیاری از کمپانی هایی که اکنون نام هیوندای را بر سر در خود دارند، به
لحاظ حقوقی وابسته به گروه صنعتی هیوندای نیستند. از جمله این شرکت ها می
توان گروه صنعتی هیوندای موتور، گروه فروشگاه های هیوندای، شرکت توسعه
هیوندای اشاره کرد. گروه صنعتی هیوندای اکنون فعالیت های خود را به ساخت
کانتینرهای بزرگ، ساخت آسانسور و کار در حوزه توریسم محدود کرده است. البته
بسیاری از این شرکت ها را فرزندان و ورثه چونگ اداره می کنند. اگر مجموع
خانواده چونگ و فعالیت های اقتصادی شان را با هم در نظر بگیریم، آنگاه می
توان گفت مجموعه صنایعی که توسط میراث خواران چونگ اداره می شوند، بزرگ
ترین مجموعه صنعتی کره جنوبی را تشکیل می دهند که قدرت اقتصادی و سیاسی
بسیار بالایی در این کشور دارند.


 یک امپراطوری صنعتی: تاسیس و توسعه


هیوندای
در بدو تاسیس خود یک شرکت تولیدی کوچک بود. اما به سرعت فضای کسب و کار
خود را توسعه داد. کمتر از دو دهه بعد از تاسیس یعنی در سال ۱۹۶۵، هیوندای
وارد بازار کشورهای همسایه کره جنوبی مانند تایلند و ویتنام شد. در سال
۱۹۶۷، شرکت هیوندای موتور و در سال ۱۹۷۳ کمپانی صنایع سنگین هیوندای ـ از
زیر مجموعه های هیوندای ـ تاسیس شدند. شرکت صنایع سنگین هیوندای فعالیت خود
را معطوف به ساخت وسائط نقلیه بزرگ کرد و در اولین سال فعالیت خود اولین
کشتی ساخت هیوندای را وارد بازار کرد. در سال ۱۹۸۳، هیوندای وارد بازار
ساخت نیمه رساناها شد و هیوندای الکترونیکس را تاسیس کرد که در سال ۲۰۰۱ به
هینکس (Hynix) تغییر نام داد. در نیمه دهه ۹۰، هیوندای بیش از ۶۰ شرکت
تابعه داشت و در زمینه های مختلف تجاری و صنعتی، از ساخت ماشین تا فعالیت
های عمرانی تا صنایع شیمیایی و الکترونیکی تا صنایع سنگین و حتی بانک و
بیمه، فعالیت داشت. در این دوران متوسط گردش مالی این کمپانی ۹۰ میلیارد
دلار بود و ۲۰۰ هزار کارگر و کارمند را تحت پوشش خود داشت.



 بحران و بازسازی: تجزیه امپراطوری


با
وقوع بحران اقتصادی در کشورهای توسعه یافته شرق آسیا ـ معروف به ببرهای
آسیا ـ هیوندای هم تغییرات زیادی را شاهد بود. از جمله در سال ۱۹۹۵، دست به
تعدیل نیروی گسترده ای زد که طی آن ۴۰۴ مدیر اجرایی اش اخراج شدند. چهار
سال بعد هنوز هیوندای درگیر تعدیل و بحران بود. به طوری که دو سوم واحدهای
تجاری اش را تعطیل کرد و خود گروه صنعتی هیوندای هم در سال ۲۰۰۳ به ۵ گروه
صنعتی مستقل تجزیه شد.


 ماشین های هیوندای از کجا می آیند؟


اتومبیل
های برند هیوندای را در واقع شرکت هیوندای موتور می سازد. این کمپانی بزرگ
ترین کارخانه ساخت اتومبیل در جهان را داراست و سالانه می تواند یک میلیون
و ششصد هزار اتومبیل تولید کند. این کمپانی حدود ۷۵ هزار کارگر دارد که در
سراسر جهان پراکنده اند و ماشین هایی را تولید می کنند که در ۱۹۳ کشور
جهان از طریق حدود ۶ هزار نمایندگی به فروش می رسند. در سال ۲۰۱۰، هیوندای
بیش از یک میلیون و هفتصد هزار اتومبیل به فروش رساند.


 چونگ جویونگ: پدرخوانده


بنیانگذار
بزرگ ترین خانواده تجاری کره جنوبی در بچگی می خواست معلم شود اما فقر
خانواده کشاورزش اجازه نداد که به دانشگاه برود. هوش تجاری چونگ اولین بار
زمانی خود را نشان داد که در شهرها چوب می فروخت. در ۱۶ سالگی با یکی از
رفقایش به امید رهایی از سختی زندگی دهقانی به شهر چونگ جین مهاجرت کرد.
اما در نیمه راه در شهر کوون (Kowon) به عنوان کارگر ساختمانی کاری پیدا
کرد. آن ها دو ماهی کار کردند تا اینکه پدر چونگ پیدایشان کرد و آن ها را
به خانه برگرداند. چونگ اما دست از تلاش برنداشت و باز هم از خانه فرار
کرد. در یکی از این تلاش ها، یکی از گاوهای پدرش را فروخت تا بلیط قطار را
جور کند. در نهایت او در ۱۸ سالگی راهی سئول شد. در سئول دست به هر کاری زد
از کارگری تا خدمت در قسمت تشریفات کارخانه ها. در نهایت در مغازه ای
مشغول به کار شد که کارش فروش برنج بود. چونگ چنان لیاقتی از خود نشان داد
که بعد از ۶ ماه همه کاره مغازه شد. در سال ۱۹۳۷، صاحب مغازه بیمار شد و از
آنجایی که دادن مسئولیت مغازه به چونگ را به نفع خود می دید، مغازه اش را
به چونگ ۲۲ ساله داد تا آن را برگرداند. چونگ صاحب مغازه شد و حتی نام آن
را هم تغییر داد. کسب و کار چونگ تا دو سال بعد یعنی تا ۱۹۳۹ که ژاپن، کره
جنوبی را اشغال کرد و برای تامین برنج ارتش اش بازرگانی را برنج را محدود
کرد، بسیار پرسود بود. اشغال کره توسط ژاپنی ها کار چونگ را تا مدتی متوقف
کرد به طوری که برای مدتی به روستایش برگشت. اما در سال ۱۹۴۰ دوباره به
دنیای کسب وکار بازگشت. این بار گاراژی را خرید و به تعمیر ماشین مشغول شد.
بعد از سه سال، تعداد کارمندان گاراژ از ۲۰ نفر به ۷۰ نفر رسید. وقتی در
سال ۱۹۴۳، ژاپنی ها چونگ را مجبور کردند گاراژش را در یک کارخانه فولاد
ادغام کند، چونگ ضربه زیادی خورد اما همان زمان هم با دست پر ـ حدود ۵۰
هزار وون (واحد پول کره) به روستایش برگشت.



بازسازی بعد از جنگ


با
پایان اشغال کره توسط ژاپنی ها، چونگ که می دانست عصر بازسازی بعد از جنگ
شروع خواهد شد، اقدام به تاسیس هیوندای و شرکت صنایع غیرنظامی هیوندای
(Hyundai Civil Industries) کرد، دو شرکتی که نقش مهمی در بازسازی کره ی
بعد از جنگ داشتند. جونگ در قالب این دو شرکت قردادهای مهمی با دولت کره
امضا کرد و در نقش مهمی در تعمیر زیرساخت های کره ـ و بعدا کره جنوبی ـ
بازی کرد. در این مسیر آسیاب چونگ همه چیز را خرد کرد: از ساختن سد در سال
۱۹۶۷ تا ساخت مسیر قطار سریع السیر در ۱۹۷۰، تا ساخت بزرگ ترین کارگاه کشتی
سازی جهان در اولسانِ کره و حتی ساخت نیروگاه هسته ای کوری (Kori). چونگ
قراردادهایی هم با آمریکایی ها بست. اما حضور آمریکایی ها در بدو امر برای
او و کسب وکارش سودمند نبود.


 عصر جدید


حضور
آمریکایی ها در آسیای شرقی که جنگ کره و بعد از آن جنگ ویتنام را رقم زد،
منطقه را ناامن کرد. چونگ و برادرش مجبور شدند پروژه های عمرانی شان را رها
کنند و برای جان به در بردن به بوسان فرار کنند. اما وقتی سئول زیر نظر
سازمان ملل قرار گرفت، چونگ کار را دوباره شروع کرد، این بار هدف او گرفتن
قرارداد از آمریکایی ها، سازمان ملل، و وزارت راهِ کره بود. دهه های ۶۰،
۷۰، و ۸۰ دهه های رشد فوق العاده کسب وکار چونگ بود.




شرکت های بزرگی که در بحران اقتصادی فروش خود را چند برابر کردند!







شرکت های موفق دنیا چگونه از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ جان سالم به در بردند؟ 


ـ آیا در رکود می توان فروش بیشتری داشت؟

ـ شرکت های بزرگ دنیا در بحران اقتصادی چگونه به وجود آمدند؟

ـ در شرایط بحران رقبای ما در حال انجام چه کاری هستند؟


بحران اقتصادی – آیا در رکود می توان فروش بیشتری داشت؟


قطعا در رکود می توان فروش بیشتری داشت در سال ۲۰۰۸ بحران اقتصادی تمام دنیا را فرا گرفته بود جالب است بدانید که شرکت هیوندای در این شرایط فروش خود را در آمریکا چند برابر کرد و
بیشتر از شرایط عادی فروش و سود آوری داشت. آن ها در آمریکا تحقیقی انجام
دادند در مورد اینکه چرا مردم ماشین خریداری نمی کنند. مردم آمریکا از
اینکه مطئن نبودند چند ماه دیگر سرکار هستند بسیار نگران بودند آن ها می
دانستند که در صورت خرید خودرو اگر بیکار شوند چه کسی باید اقساط آن ها را
پرداخت کند. شرکت هیوندای اعلام کرد که خودرو به صورت تمام اقساط به
مشتریان خود در آمریکا می دهد و در صورتیکه فرد بیکار شد خودرو را پس می
گیرد و نیازی نیست هیچ پولی پرداخت کند. با اینکار فروش هیوندای درآن سال
درآمریکا چندین برابر شد. شاید در نگاه اول این کار ریسک و ضرر زیادی برای
این شرکت ممکن بود داشته باشد ولی در صورتیکه حتی ۱۰درصد هم از ماشین ها
برگشت داده می شد باز هم هیوندای سود بالایی می داشت و این تهدید را به خوبی تبدیل به فرصت کرد.


ـ نگرش های متفاوت داشتن باعث نتایج متمایز در زندگی و کسب و کار می گردد. داستان زیر نمونه ای از چنین نگرش هایی است:


روزگاری دو فروشنده کفش که به شرکت های متفاوتی تعلق داشتند به یک کشور
آفریقایی فرستاده شدند تا بازار کفش در آن سرزمین را بررسی کنند. اولین
فروشنده از این ماموریت خود متنفر بود و آرزو داشت که او را به این ماموریت
نمی فرستادند. فروشنده دوم عاشق این ماموریت بود و به نظرش رسید که فرصت
گرانبهایی را شرکت به او می دهد.


وقتی این دو فروشنده وارد کشور آفریقایی شدند درباره بازار محلی برای
کفش مطالعه کردند و هر کدام تلگرافی برای شرکت خود فرستادند. فروشنده اول
که دوست نداشت به این سفر برود در تلگرافش نوشت:


سفر بی فایده ای بود. هیچ بازاری در این کشور وجود ندارد و هیچ کس کفش نمی پوشد.


اما فروشنده دوم که این سفر را فرصت ایده آلی ارزیابی کرده بود نوشت:


سفر عالی بود. فرصتی مناسب و بازاری نامحدود است. اینجا هیچ کس کفش نمی پوشد باید تعداد بسیار زیادی کفش تولید کنید و در اولین فرصت ارسال کنید.


«بنابراین نگرش متفاوت باعث ایجاد فضایی برای
استفاده از فرصت هاست و کسانی موفق خواهند بود که بتوانند در دل تهدیدها،
ایجاد فرصت برای کسب موفقیت خلق کنند»


شرکت های بزرگ دنیا در بحران اقتصادی چگونه به وجود آمدند و فروش بالایی ایجاد کردند؟


فروش بیشتر در بحران اقتصادی


پروکتر اند گمبل یک نمونه ناب از این دست برندها است. این برند در اواخر
سال ۱۸۳۷ راه اندازی شده و چندین و چند بحران اقتصادی را در طی تاریخ
فعالیت خود پشت سر گذاشته است. در طی بحران اقتصادی آمریکا و در زمانی که
تمامی رقبای وی از بازار عقب نشینی کرده بودند با افزایش بودجه تبلیغاتی
خود بازار بیشتری بدست آورد. این برند با استفاده از رسانه هایی از
قبیل رادیو (حتی دست به تولید برنامه های رادیویی و نمایشی و سپس تبلیغات
محصولات خود در آن ها کرد) این سیاست را تا به امروز ادامه داده است .



حتما بخوانید  چگونه با مشتری ارتباط برقرار کنیم؟


سیگارکمل رهبر بازار در صنعت تنباکو بودند اما با رقابت بسیار زیادی از
طرف سیگاری های چسترفیلد و لاکی استرایک مواجه شدند. سیگار کمل با تبلیغات
بیشتر پاسخ این دو شرکت را داد و نتیجه و سود آن را هم دید، چنان که در سال
۱۹۳۵ مجدداً به رهبر بازار تبدیل شد.


چند مثال از شرکت های معاصر :


این موضوع تنها محدود به شرکت هایی نیست که از قبل حضور داشتند وسپس در
دوره ای از عمر خود وارد رکود اقتصادی شده اند. مثال های زیر را ببینید که
از شرکت هایی می گوید که با بازاریابی و تبلیغات حساب شده از ابتدا در
دوران بحران ورکود تاسیس شده اند.


فدکس


فدکس که کسب و کار خود را در سال ۱۹۷۳ درطی رکود اقتصادی ناشی از بحران
گاز شروع کرده بود برخلاف متکی بودن به کامیون و کامیونت های گازوییلی و
هواپیما برای انتقال بسته ها در نقاط مختلف، اما باز هم موفق شد و رشد کرد.
دلیل آن هم نه تنها توانایی وی برای انتقال محموله در شب بود بلکه این
موضوع را به خوبی به اطلاع مصرف کننده رساند و آن ها را قانع کرد این گزینه
مطلوب تری است.


شرکت مایکروسافت


مایکروسافت نیز به طور مشابه در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد. ترکیب زیرکی و دانایی بیل گیتس و
سرمایه گذاری در بازاریابی به آن ها اجازه ادامه فعالیت و رشد کردن و حتی
کنار زدن رقبا از قبیل IBM  را داد. در عمل هیچکس نمی تواند ادعا کند که
مایکرو سافت در دوران خوب یا بد بازار از میزان فعالیت تبلیغات و بازاریابی
خود دست کشیده است حتی اگر بخشی از بازار را بطور کامل از دست داده باشد.


سی ان ان – CNN


سی ان ان زندگی خودش را در طی سال های سخت دهه ۸۰ میلادی آغاز کرد و با
سرمایه گذاری بر روی فست در حال رشد و گسترش تلویزیون های کابلی خود را به
یک شبکه ۲۴ ساعته بدون رقیب تبدیل کرد. این شبکه این کار را از طریق ارائه
گزارش های با کیفیت برای مخاطب و همچنین تبلیغات و بازاریابی قوی انجام داد. شاید الان بهترین در این فست نباشد اما همچنان نماینده مفهوم یک شبکه خبری ۲۴ ساعته برتر است.